Så arbetar vi för en trygg skidsemester

Säsongen är snart här och för att du ska känna dig trygg under din vistelse hos oss så har vi sett över alla våra rutiner, lokaler och miljön i skidområdet.

Genom att erbjuda en enkel väg från bokning till hemresa, där du egentligen kan klara dig helt på egen hand utan kontakt med personal, blir din resa med familjen både smidigare och bättre – men framförallt trygg! Med allt från utkörning av hyrutrustning och matvaror till appbeställning i restaurangerna ger vi dig kontroll över situationen i alla lägen. Det är bara du som kan bestämma när du är bekväm och det är efter den andemeningen vi har anpassat vår verksamhet säsong 20/21.

Så får du en trygg skidsemester i fem steg

Nedanstående åtgärder är framtagna för att du ska känna dig trygg hos oss och de går givetvis i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Folkhälsomyndigheten bedömer att de åtgärder som vidtagits innebär att skidåkning och liftåkning inte är en större smittrisk än när man rör sig i samhället i övrigt.


Åtgärder inom skidområdet

  • I liften åker du med ditt sällskap eller familj. Vi har därför tagit bort singelköer och fyller inte tomma platser.
  • Vi kommer inte använda oss av köfållor före vändkorsen för att undvika trängsel.
  • I liftköerna håller vi stavlängds avstånd.
  • Alla våra liftar är bemannade, men om du behöver hjälp säger du till liftvärden.
  • Liftkortet laddas på laddaliftkort.se eller i appen ”Min skidresa”.

Åtgärder i restauranger

  • Vi har utökat möjligheten att beställa take away och utkörning från våra restauranger.
  • Alla bufféer är borttagna.
  • På majoriteten av våra restaurangen beställs maten i appen Kungsberget Mat & Dryck. Inga beställningar kan göras i baren.
  • Antalet sittplatser har begränsats för att följa riktlinjerna. På så sätt behöver gästerna inte sitta nära andra sällskap.
  • After ski och barnens after ski är stängt under säsongen.
  • Vi utökar städrutinerna i restaurangerna.
  • Vi har värdar vid ingångarna.

Åtgärder i boenden

  • Vi utökar städrutinerna i alla våra boenden. Vi sprayar t.ex. ett desinfektionsmedel på kontaktytor, som t.ex. lysknappar och köks- och dörrhandtag.
  • Du hämtar nyckeln till ditt boende själv vid en incheckningsstation. Du behöver därför inte ha kontakt med varken personal eller andra gäster.
  • All gästservice sker via telefon.
  • Våra Infocenter är stängda och ersätts med obemannade servicestationer nära ditt boende, samt ovanstående gästservice via telefon.

Åtgärder i skiduthyrning och butiker

  • Vi utökar städrutinerna i alla våra butiker och skiduthyrningar.
  • Vi har gratis utkörning av hyrutrustning till ditt boende.
  • All uthyrning är digital. Du bokar all utrustning via datorn eller telefonen. Allt är klart och hämtas ut vid en personlig utlämningsstation när du kommer hit, utan kontakt med personal.
  • Vi har ersatt hyrgoggles med ett billigt köpalternativ.
  • Alla hjälmar spritas efter varje användning.
  • Hyrkläder tvättas efter varje uthyrning.
  • Plasthandskar & handsprit finns att tillgå i alla våra butiker.
  • Plexiglas framför kassorna i butikerna.
  • Vi har värdar som hjälper er vid huvudentrén.
  • Under säsongen erbjuder vi utkörning/avhämtning av livsmedel.

Åtgärder i skidskolan

  • Vi sprider ut samlingsplatser för att förhindra trängsel.
  • Vi håller distans under hela lektionen.
  • Bokning sker digitalt, via datorn eller telefon.

Övriga åtgärder

  • Vi är en kontantfri anläggning och höjer det pinkodsfria beloppet upp till 400 kr i våra kortterminaler.
  • Maskotarna Björnbusen och Björnbusan har gått i ide och kommer inte finnas ute på området under säsongen.
  • Stationer med handsprit finns i gemensamhetslokaler på hela området.
  • Våra gemensamma bastur är stängda.
  • Våra gym är stängda.
  • Informationsmaterial, såsom golvdekaler med ”håll avstånd”, finns på relevanta platser.
  • Ingen barnpassning kommer att erbjudas under säsongen.
  • Det är inte möjligt att boka tomte under jul.
  • Alla våra medarbetare får en utbildning om covid-19 och dess spridningsrisker.
  • Vi äger all kringverksamhet, som t.ex. restauranger och butiker, vilket innebär att vi kan kontrollera rutinerna på hela området. Därför kan både ni och vi kan känna oss trygga i att all personal följer riktlinjerna som vi har satt upp.
  • All personal håller koll på varandra och ser till att alla är symptomfria när vi går till jobbet.

Hur kan du som gäst bidra?

  • Följ FHM:s riktlinjer
  • Utnyttja våra gratis tjänster som utkörning av skidutrustning och liftkort när du bokar. På så sätt har ni allt i boendet när ni kommer fram.
  • Beställ mat som take-away eller boka en utkörning i restaurangen för att få maten lämnad i stugan. Vill ni äta på plats – respektera avstånden mellan borden.
  • Använd våra appar, Min skidresa – för laddning av tomma liftkort, Kungsberget Mat & Dryck – för beställning i våra restauranger.
  • När ni är ute i backarna, respektera andra åkare och ha förståelse för att sällskap får välja om de vill åka själva i någon av sittliftarna. Står du i en liftkö, ska du hålla en stavlängds avstånd till närmaste person.
  • Runt om i anläggningen finns stationer med handsprit, använd dessa, för din och andras skull.

Har du frågor kring din bokning, kontakta oss på 054 – 13 26 00 eller läs våra av- och ombokningsregler.

Har du informationsfrågor kring viruset som inte rör symptom, kontakta nationella informationsnumret på 113 13.

För sjukvårdsrådgivning ring 1177.

Har du mer funderingar kring viruset finns tillförlitlig information på:
Folkhälsomyndigheten
1177 vårdguiden
UD